سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در سایه سار ولایت

خواستم قطره ای باشم در اقیانوسی که برای امام خامنه ای می خروشد.آرزویم اقتدار وپایداری اوست...

رهبری شورایی را بپذیریم؟؟

 

 

 

 

رهبری شورایی

 

 

چندی است که دوباره نظریه رهبری شورایی از جانب عده ای مطرح می شود ومدام بر طبل آن می کوبند ،در حالی که دلایل عقلی وشرعی موجود با این طرح مخالفت صد درصدی دارند.


حتی یک مورد را نمی توان یافت که رهبری ومدیدریت راهبردی نظام به صورت شورایی توسط اهل بیت وسایرعقلا تایید شده باشد.وهرجا سخن از شورا در امر

رهبری به میان آمده منظور استفاده از مقام شورا در همفکری واستفاده از تخصص های متفاوت است ودرنهایت رهبر واحدی باید مرجع تصمیم گیری باشد.


...شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی اللّه 


در امر خودت- تو ای رهبری دینی- با ایشان مشورت کن وهنگامی که عزم کردی – که انجام دهی فعلی را- تو بر خدا توکل کن.


کاملا واضح است که این آیه در مقام بیان رهبری شورایی نیست بلکه در مقام بیان استفاده از مشاورات اهل فن در تصمیم گیری هاست که دقیقا توسط رهبر فرزانه انقلاب رعایت می شود .


حضرت آیت الله خوشوقت در بیان مفاسد این نظریه می فرمایند: اگر شورایی باشد ممکن است بینشان اختلاف بیفتد،اگر حکم صادر کردند ،سست تلقی می شود.بنابر این مسئله شورای رهبری اصلا نباید مطرح شود.


تصور بفرمایید موقعیتی همچون فتنه 88ایجاد شده ودر این بحران نیازمند اتخاذ تصمیمی قاطع وسریع هستیم.اما در رهبر شورایی باید ابتدا منتظر تشکیل شورا بود که آیا به حد نصاب رای گیری برسد یا خیر .بعد از این مرحله آیا برای مدیدریت بحران بتوانند تصمیم واحدی اتخاذ کنند یا خیر ودر صورت اختلاف شورا وصدور رأی دراین صورت رأی صادره از قاطعیت لازم برخوردار خواهد بود یا خیر.


مطمئنا بخشی از مردم جامعه همنوا با اعضایی از شورا خواهند بود که رأی شان با رأی صادره مخالف بوده ودر این صورت آیا در قبال این حکم تسلیم خواهند بود

یاخیر؟ومفاسد بسیار زیادی که در این امر نهفته است.


نوشته را باکلامی از معصوم به انتها می رسانیم وقضاوت را به عقول خوانندگان می سپاریم:


فضل ابن شاذان از امام رضا علیه السلام نقل می کند:


"اگر گفته شود چرا جایز نیست در یک عصر ویک زمان دورهبر ودو پیشوا روی زمین باشد؟در جواب می گوییم به چند علت،از جمله اینکه امام واحد وپیشوای منفرد در فعل وتدبیرش یکنواخت وبه دور از تعارض عمل می کند اما دورهبر ودوولیّ فعل وتدبیرشان با هم متفق نیست.چه آنکه تا بحال دیده نشده دونفر از نظر قصد واراده کلا باهم اتفاق داشته باشند"

 



+ نوشته شده در یادداشت ثابت - دوشنبه 94/12/18 ساعت 9:19 صبح توسط مظلوم مقتدر | نظر